Joga podiže ili spušta – izaberite na svakom vježbanju iznova

Uttanasana

Joga  nije  popis asana ili tehnika disanja koje morate savladati. To je kultiviranje ravnoteže u tijelu, ravnoteže svojih postupaka i svojeg života.

Upoznajte se sa dvije vrste energija: širenja i sažimanja

Jedna jedina smjernica vas vodi kroz gotovo svaki izbor kojeg činite u vašoj praksi. Poduzmite ono  što će vas dovesti do stanja ravnoteže.

Nažalost, njegovanje ravnoteže nije tako lako kako zvuči.  Izabrati  prave postupke koji će vas pokrenuti u ispravnom pravcu, u bilo kojem trenutku u danu, zahtijeva popriličnu dozu mudrosti i jasnoće. Tradicija Viniyoge kaže: slijedovi vježbi joge stvaraju jednu od dvije energetske kvalitete koje će vas dovesti do osjećaja zadovoljstva, lakoće i blagostanja: brahmana (ekspanzija – širenje) i langhana (redukcija – stišavanje, skupljanje). Vježbe brahmane povećavaju unutrašnju vitalnost i energiju u tijelu kao , naprimjer Pozdravi Suncu (Surya Namaskar), živahne stojeće pozicije (Ratnici, Trikonasane – trokuti) i  pregibi unazad (backbends). Langhanu pospješuju pregibi unaprijed (forward bends, Paschimottanasane – tzv. štipaljke). I ostale pozicije mogu razviti bilo koju od te dvije kvalitete zavisno od vašeg fokusa, tempa, načina disanja i namjere.

Prilagodite unutrašnju “glasnoću”

Svjesnost o ovim vrstama  različitih energija za vrijeme vježbanja joge je kao da kontrolirate potenciometar za glasnoću na radiju. Kada se na početku sata smjestite na prostirku, osvijestite dvije mogućnosti koje su vam na raspolaganju: možete pojačati energetsku glasnoću svog tijela ili je stišati; tj. koncentrirati se ili na širenje ili sažimanje. Pitajte se kojim smjerom trebate  danas ići da biste postigli ravnotežu. Neka to bude startna pozicija važeg vježbanja tog dana.

Jeste li se probudili osjećajući se tromo i mamurno?

Borite li se s osjećajem lijenosti i inercije? Pojačajte toplinu tijela sa Pozdravima Suncu, živahnim stojećim asanama i pregibima unazad. Krećite se brzo iz pozicije u poziciju. Držite oči otvorenima. Udisaji  neka vam budu živi i entuzijastični. Nasuprot tome, ako ste se probudili s osjećajem zgrčenosti svakog mišića u tijelu, u vježbanje uključite pregibe prema naprijed i torzije. Duže zadržavajte pozicije. Zatvorite oči. I neka vam izdisaji budu produženi, mirni i olakšavajući, kao da otpuštate iz tijela sve što vam više ne treba.

Učinite vaše vježbanje jedinstvenim

Prilagodite ga sebi i svojim trenutnim potrebama. Ravnoteža je dinamična i razlikuje se od osobe do osobe, iz dana u dan, iz godine u godinu. Savršeno uravnoteženo vježbanje danas  razlikovat će se od onog koje će vam odgovarati idućeg mjeseca ili slijedeće godine.

Kako pronaći ravnotežu iz trenutka u trenutak zahtijeva ne samo jasnoću i inteligenciju već fleksibilnost i prilagodljivost. Neka vam vježbanje joge bude istraživanje koje vas dovodi sve bliže tom divnom stanju ravnoteže u kojem se osjećate budno, živo, mirno, energizirano i opušteno, sve to u isto vrijeme.

I da ponovim iz uvoda: joga nije samo slijed asana, joga je život.

Tekst prevela i uredila: Jasna Maceljski